Leren van hoogbegaafde jongeren in Winterswijk

Toen ik werd gevraagd om hoogbegaafde jongeren in Winterswijk te trainen, voelde ik me eerst onzeker. Wat kon ik hen nog leren? Ze zijn nieuwsgierig en weten al zoveel. Maar ik zat er volledig naast.

De Apollo-klas: een bijzondere mix

Op het Gerrit Komrij College zit de Apollo-klas. Dit is een groep hoogbegaafde vwo-leerlingen die op zoek zijn naar een extra uitdaging. Ze komen uit alle jaarlagen, waardoor het een diverse groep is qua leeftijd en achtergrond. Dit maakte het ook een uitdaging voor mij: hoe maak je de training (onderdeel van Maatschappelijke Diensttijd) inspirerend voor iedereen?

Tijdens de eerste bijeenkomst voelde ik duidelijk hun terughoudendheid. Ze wisten niet goed wat er van hen werd verwacht en ze wilden weten wat de meerwaarde van MDT voor hen was. Overtuigen met woorden werkte niet, dus gingen we meteen aan de slag. Ik had een set LEGO bij me en liet ze hun ideale Apollo-klas bouwen. Dat brak het ijs. Zodra ze uit hun hoofd kwamen en iets concreets maakten, kwamen ze los. Ze werden enthousiast en vertelden uitbundige verhalen bij hun creaties. De toon was gezet.

Van losse leerlingen naar een hechte groep

In de weken daarna zag ik de groep veranderen. De losse individuen werden langzaam een hechte groep. Jong en oud, jongens en meisjes: iedereen kreeg evenveel respect en vertrouwen van elkaar. Ieders talent werd erkend en ingezet. Dat was cruciaal voor hun opdracht, namelijk het organiseren van een activiteit voor een ander.

Maar hier kwam ook hun grootste uitdaging: het concretiseren en uitvoeren van hun plannen. Denken ging moeiteloos, maar zodra het idee werkelijkheid moest worden, kwam de onzekerheid naar boven. Het was een nieuwe ervaring voor ze. Waar ze normaal alleen de plannen bedachten, moesten ze die nu ook uitvoeren.

Vertrouwen en loslaten

De sleutel bleek vertrouwen. Zodra ik ze meer vrijheid gaf, pakten ze de regie. Ze begonnen zelf taken te verdelen en actie te ondernemen. Het was prachtig om te zien hoe ze lef en doorzettingsvermogen toonden. Ze kregen de kans om iets wat ze zelf hadden bedacht, ook zelf uit te voeren. En dat gaf ze enorm veel zelfvertrouwen.

Van afwachtend naar zelfverzekerd

De groep leerlingen die eerst nog wat afwachtend was, transformeerde in een team van sterke, zelfverzekerde jongeren. Ze werkten samen aan hun doel: een groep eenzame ouderen de dag van hun leven bezorgen. En dat pakken ze groots aan! Simpelweg ze een middagje gezelschap houden, vinden de leerlingen niet genoeg. Nee, het moet een volle, leuke en activerende dag worden. Waarin het de ouderen aan niets hoeft te ontbreken. Dus zorgen ze voor verschillende hapjes en drankjes. En ze organiseren daarbij een spelletjestoernooi. Met maar liefst acht spellen hoeft niemand zich te vervelen. En dat doen zowel de jongeren als de ouderen niet. De middag sluiten ze af met een gezamenlijke bingo waar de ouderen erg fanatiek zijn! Er vallen vele prijzen, dus ze gaan niet met lege handen naar huis. Er wordt gelachen, gebaald, gewonnen en verloren. Een dag om niet snel te vergeten.

  • Leestijd 3 minuten
  • Thema Jeugd en jongeren
  • Type Blog
  • Auteur(s) Diede van Dijk