- Home
- Publicaties
- Rond het vuur ontstaat verbinding | Kampvuurdag Jong & Meer
Rond het vuur ontstaat verbinding | Kampvuurdag Jong & Meer
Twee keer per jaar organiseert Jong & Meer een kampvuurdag voor alle lokale projectleiders die actief zijn bij MDT. Om stil te staan bij hun eigen drive en te horen wat anderen beweegt. In september was ik er voor de tweede keer bij en ervaarde de openheid en de gedrevenheid van de deelnemers als een verwarmend vuurtje.
De kampvuurdag heeft een bijzondere geschiedenis. De eerste keer moest iedereen vanwege corona afstand houden en goed ventileren. Dan maar in de buitenlucht bij elkaar komen met een kampvuur om ons warm te houden, bedacht de organisatie. Het gaf zo’n bijzondere sfeer dat die formule is gebleven, ook nu binnen bij elkaar komen al lang weer mag.
Ook de kampvuurdag in september is een dag vol ontmoeting, warmte en energie. We stonden uitgebreid stil bij de vraag hoe we effectief over Jong & Meer kunnen communiceren. Want hoe kan het gebeuren dat je zó gedreven vertelt over Jong & Meer en dat die boodschap toch niet aan lijkt te komen? Als je enthousiasme niet genoeg is, wat dan wel? Het antwoord van vandaag was: kleur je verhaal op een manier die past bij de persoon tegenover je. Door je aan te passen aan verschillen kom je dichter bij elkaar.
Communiceren in kleur?
De kleurentheorie volgens het DISC-model duidt met kleuren vier verschillende persoonlijkheidstypes aan:
- Rood gaat voor actie.
- Geel springt aan op enthousiasme.
- Groen bewaakt de rust en verbinding.
- Blauw let scherp op afspraken en structuur.
Terwijl jij je misschien nu afvraagt welke kleur vooral op jou van toepassing is, zie ik in mijn eigen enthousiasme vooral het gele type terugkomen. Net als ik zoeken de andere deelnemers uit wat hun stijl is. Wie blauw is, stelt andere vragen en wil andere dingen weten dan ik in mijn gele enthousiasme vertel. Zo zal iemand met een blauwe communicatiestijl vaak gestructureerd, feitelijk en zorgvuldig communiceren, terwijl iemand met een gele stijl juist enthousiast, creatief en associatief te werk gaat. De communicatiestijl die we toepassen, hangt af van de situatie. Mijn verhaal moet dus ook andere informatie bevatten om de aandacht te blijven prikkelen. Aan de hand van kleurentheorie ontdekken we hoe verschillend communicatiestijlen zijn en hoe die verschillen juist samen kunnen zorgen voor een sterker verhaal om te delen met jongeren, beleidsmakers of partners.
En daarbij leren we vooral dat dit ook heel natuurlijk is. Het gaat niet om hokjesdenken of beperkingen opleggen, hiervoor is de theorie niet bedoeld. Het gaat er juist om een rijke hoeveelheid aan perspectieven te bieden door alle mogelijke communicatiestijlen toe te passen.
Ik besef dat niemand maar één communicatiestijl gebruikt. Juist de omarming van veelzijdigheid maakt dat je samen sterker staat.
Verbinding in verscheidenheid
Wat ik vandaag vooral geleerd heb, is dat verschil niet meteen botsingen hoeft te veroorzaken. Deze dag liet zien hoe dit anders kan. Rond het vuur ervaren we dat verschillen ons niet uit elkaar drijven, maar juist dichter bij elkaar brengen. Een mooier woord vind ik verscheidenheid. Verbinding begint persoonlijk en groeit uit tot een gezamenlijk doel: het verhaal van Jong & Meer nog krachtiger naar buiten brengen. Daarbij staan we niet tegenover elkaar maar vullen elkaar aan. Juist door het behouden van verbinding in verscheidenheid kunnen we onze gezamenlijke impact zichtbaar maken en doorgeven.
-
Leestijd 3 minuten
-
Thema
Jeugd en jongeren
-
Type
Blog
-
Auteur(s) Mericia Monkau