- Home
- Publicaties
- Ik wil niet alleen meer bereik, ik wil meer impact
Ik wil niet alleen meer bereik, ik wil meer impact
Toen ik in 2018 met twee collega's een projectvoorstel indiende voor de eerste proeftuin maatschappelijke diensttijd, MDT, stond daar niet in wat jongeren zouden gaan doen. Een principiële, vernieuwende en dus ook spannende keuze. Zeven jaar later staat dat uitgangspunt nog steeds ferm overeind: wij vullen niet in wat voor activiteit jongeren in hun MDT gaan doen. Ze bepalen zelf wat ze interessant en belangrijk genoeg vinden om mee aan de slag te gaan. Wij werken op de achtergrond aan een sterk netwerk om met onze MDT-projecten zoveel mogelijk impact te bereiken.
In 2018 mochten we op vijf plekken in Gelderland experimenteren met MDT om vanuit de praktijk bij te dragen aan het overheidsbeleid. Inmiddels is MDT ondergebracht bij het Ministerie van OC&W. Via het onderwijs bereik je een nog veel grotere groep jongeren, is het idee. En dat is ook zo. Maar als het aantal bereikte jongeren de belangrijkste indicator is voor succes, haak ik af. Ik wil niet alleen bereik, ik wil impact. Wat mij drijft is de bijdrage die MDT kan leveren aan het agenderen en aanpakken van vraagstukken die onder jongeren spelen. Om dat doel te bereiken vervult Spectrum achter de schermen de rol van innovatieve samenwerkingspartner.
Laveren tussen regels en praktijk
In de MDT-trajecten op scholen waar Spectrum bij betrokken is, werken we altijd samen met de lokale welzijnsorganisatie. Zo komt de maatschappij de school in en andersom. Scholieren zoeken uit wat er speelt in de omgeving en hoe ze daarin iets kunnen betekenen voor de samenleving. Ze verdiepen zich in een ander en ontdekken hun talenten.
Dat is de basis. Het vraagt om creatief en strategisch laveren, want met de groei van MDT neemt de hoeveelheid regels en vereisten ook toe. Ik probeer voor welzijnswerk en onderwijs steeds de brug te slaan tussen de organische uitvoeringspraktijk van jongerenwerkers en het ingekaderde systeem van financiering. We zetten MDT in om bij te dragen aan de opdracht van het jongerenwerk en zoeken nauwe samenwerking op met scholen.
Experts betrekken: het lokale netwerk groeit
In gesprek met welzijnswerk, onderwijs of beleidsambtenaar wil ik weten: ‘waar maak jij je zorgen over’? Wat speelt er in deze gemeente, in jouw school onder jouw jongeren? Eenzaamheid, mantelzorg, genderissues en depressie (onder vooral meiden) zijn voorbeelden. Door MDT is er extra budget beschikbaar en dat geld wil je zo effectief mogelijk inzetten om iets aan die problematiek te doen. Om méér impact te maken voor de jongeren die het raakt.
Ga niet in je eentje aan de slag als jongerenwerker of docent, betrek om te beginnen je collega’s. Wie zijn er nog meer actief? Zijn er experts die hun deskundigheid kunnen inbrengen. Zo is bij het ene traject het COC een partner. In een ander project bleek de samenwerking met een trainer-coach die een achtergrond heeft in de jeugd-ggz een belangrijke impuls. Zo brengen we met elkaar het plaatselijke netwerk in beeld; breiden het uit en versterken de samenwerking lokaal. Ook op provinciaal niveau zetten we in op verbinding. Tijdens de Kampvuurdagen komen jongerenwerkers uit de hele provincie bij elkaar voor deskundigheidsbevordering, inspiratie en uitwisseling. Zo word je met elkaar steeds meer een beweging.
Een beweging met impact
“Maar wat is die impact dan Maaike?” vragen mensen regelmatig. En dan kan ik wel hoogdravend gaan doen, maar concreet zie ik vooral dingen die heel klein lijken. Geluk en trots op het gezicht van leerlingen van de Cluster-4 school die mogen laten zien wat ze kunnen. De klik die je ziet ontstaan als jongeren en ouderen echt contact maken. Een stelletje jongeren die elkaar vooraf niet kenden, weinig vrienden hadden en die acht jaar na hun MDT nog steeds een betrokken groep vormen; die contact houden en soms iets organiseren in hun dorp. Werkgeluk bij professionals, als ze jongeren zien groeien en bloeien.
De bedoeling: organisaties 3.0
Kunstmatige intelligentie brengt het leven nu in een stroomversnelling. Ook voor jongeren, die opgroeien in een digitale werkelijkheid, gaan de ontwikkelingen razendsnel. Teksten, beelden, plannen maken, analyseren: met AI lijkt ineens alles maakbaar. In een fractie van de tijd die je er zelf voor nodig hebt. Het biedt ongekende kansen.
Tegelijkertijd zie ik, door alle gelikte, perfecte resultaten, de behoefte ontstaan aan dat wat echt is. En dat is het belangrijkste wat jongerenwerkers kunnen bieden: werken vanuit je hart voor de belofte en de bedoeling. Met de regeldingen en administratie vallen wij ze zo min mogelijk lastig. Als we informatie doorsturen is het iets dat hen inspireert. Zodat zij kunnen doen waar ze goed in zijn: van betekenis kunnen zijn voor jongeren, zoals alleen een mens er voor de ander kan zijn.
Het vraagt van samenwerkende organisaties dat ze hun mensen in staat stellen en ondersteunen om voor de maatschappelijke meerwaarde te kunnen gaan. Minder management, de focus op co-creatie. Ik realiseer me dat ik daarmee veel vraag; het vereist een slag in de organisatieontwikkeling. Maar ik zou de lat niet zo hoog leggen als ik niet overtuigd was dat we deze weg in moeten slaan. Daarom sta ik altijd klaar om, met mijn MDT-collega’s, de springplank te bouwen om organisaties te helpen die lat te halen. Van mens tot mens, met de drive om te onderzoeken waar het nou echt om gaat. Dat is mijn bijdrage aan impact maken.
-
Leestijd 5 minuten
-
Publicatiedatum 06-11-2025
-
Thema
Jeugd en jongeren
-
Type
Blog
-
Auteur(s) Maaike Jeronimus