Duurzaam MDT-programma bij Graafschap College

Het Graafschap College, een grote ROC voor de Achterhoek, wilde graag een programma Maatschappelijke Diensttijd (MDT) implementeren binnen hun onderwijs. Voorwaarden: aansluitend op de bestaande onderwijsstructuur en duurzaam ingebed voor de toekomst. De manager van sociaal werk zag de meerwaarde van MDT, maar wilde dit niet zonder de expertise en het netwerk van Spectrum realiseren.  

De uitdagingĀ 

Het inrichten van een MDT-programma binnen het onderwijs vereist een strategische aanpak. Zeker als je het project snel wil laten landen. Wat daarvoor nodig is:
- ontwikkelen van een samenwerkingsverband,
- operationeel opzetten van het project,
- opleiden van trainers,
- creëren van een hybride leeromgeving voor studenten. 

De aanpak

Spectrum voert sinds 2018 het MDT-project Jong & Meer uit. De geleerde lessen van dat proces kwamen nu goed van pas. Om het MDT-programma succesvol te implementeren, kozen we voor tweekoppig projectleiderschap, waarbij de interne projectleider van het Graafschap College en de externe projectleider van Spectrum nauw samenwerkten. Spectrum droeg bij door inhoudelijke ondersteuning te bieden. We adviseerden welke aanpak het beste werkt binnen een onderwijsomgeving. 

Bij de eerste uitvoering was het belangrijk dat er voldoende trainers beschikbaar waren. Daarom zette Spectrum ervaren trainers in, die nieuwe trainers konden opleiden binnen het Graafschap College. De school kan op lange termijn de trainingen zelf blijven verzorgen. 

Ook op het gebied van samenwerking en communicatie speelde Spectrum een belangrijke rol. In nauwe afstemming met Stichting Present, Figulus en Welcom werd een hybride leeromgeving opgezet, waarin jongerenwerkers van de welzijnsorganisaties trainingen geven op het Graafschap College en externe locaties.  

Na het eerste jaar evalueerden we om het programma verder te verbeteren. Ook coachen we de interne projectleider bij de verdere ontwikkeling van het programma. 

Het resultaat

Het MDT-programma is nu stevig verankerd binnen de opleidingen Social Work en Dienstverlening. Ook werken docenten, partners en onderwijsinstellingen intensiever met elkaar samen. MDT is een keuzemodule geworden bij de vakken Persoonlijk Profileren en Ondernemend Gedrag. Het biedt studenten een bredere maatschappelijke oriëntatie en draagt bij aan hun identiteitsontwikkeling. Een student: “Wat mij het meest is bijgebleven, is mijn leerpad: je leert je medestudenten echt op een andere manier kennen. Je gaat iedereen meer begrijpen”.